Pages

Monday, August 30, 2010

Elak zina, elak buang bayi

Salam Alaik!

Hampir setiap hari kita dikejutkan dengan berita pembuangan bayi. Asyik-asyik berita yg sama. Apa mereka anggap bayi itu seperti sampah? Allah telah mengurniakan manusia akal utk membezakan antara yg baik dn buruk, yang mana bayi dan yg mana sampah! Barangkali mereka tidak menggunakan akal anugerah Tuhan itu tetapi pakai nafsu! MasyaAllah..



Baru tadi saya terbaca dari Berita Harian, bayi dibuang lagi. Artikelnya :

Bayi ditemui dalam beg kertas pada tiang papan tanda

2010/08/29

SHAH ALAM: Seorang bayi lelaki yang masih hidup dengan badannya dibaluti kain batik ditemui dalam beg kertas di kawasan Pangsapuri Brunsfield di Seksyen 13, di sini, hari ini.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Noor Azam Jamaluddin, berkata beg kertas yang memuatkan bayi itu disangkut pada tiang papan tanda di simpang lampu isyarat kawasan kediaman itu.


dan ............ 

Jadi, takkan gejala sebegini perlu dibiarkan membarah dalam masyarakat kita. Caranya?
Ya! Caranya dengan membasmi penzinaan. Kerana maksiat kini terlalu berleluasa. Sana-sini org bercouple, wanita murah di pusat2 hiburan. Penzinaan akhirnya mengakibatkn kelahiran bayi luar nikah dan akhirnya bayi tersebut dibuang kerana kehadirannya tidak dialu-alukn oleh Si Ibu dan Bapanya.

Allah ada berfirman : "Janganlah kamu mendekati zina"

Allah bukan shj melarang berbuat zina, tapi perbuatan-perbuatan mendekati zina pun adalah dilarang. Apabila zina dibanteras, maka kelahiran dan pembuangan bayi, InsyaAllah, akan turut berkurangan. Amar makruf perlu ada, dan perlu diiringi dengan nahi mungkar.

Manusia be'Remote control'kan nafsu itu tidak takutkn Allah. dan apabila kesalahan mereka terdedah, mereka tidak serik. kerana hukuman yg dikenakan apelah sgt pun berbanding dosa besar yg telah mereka tempah. Itulah gunanya Hudud yang merupakan hukum Allah.

Maha suci Allah yang Maha Bijaksana. Pelaksanaan hukum hudud itu sgt setimpal dan mengandungi byk kebaikn. Dosa-dosa mereka yg dikenakan hudud terhapus, memberi pengajaran dan peringatan kepada org lain justeru mendatangkan rasa gerun kpd org lain untuk berbuat dosa. Bukanlah seperti yg didakwa bhw hudud itu kejam. Tidak sama sekali!

Allah itu Maha Pengampun. Maka, bertaubatlah kepada Allah dgn taubat nasuha. Kasih sayang Allah melebihi kemurkaanNya. Ayuh! Sama-sama kita memohon keampunanNya. Di bulan Ramadhan ini, bersamalah kita berusaha mencari Lailatul Qadar. Malam yg lebih baik dari 1000 bulan. Subhanallah..


 

No comments: