Pages

Saturday, August 28, 2010

Attachment

Dengar khabar ramai juga dalam kalangan sahabat-sahabat saya membuat attachment di mana-mana hospital di Malaysia. Walaupun baru tahun 1 dalam bidang perubatan, tidak salah untuk kita mengambil pengalaman bagi memperdalam ilmu kedoktoran. Biarlah kita dimarahi atau dikatakan tidak reti membuat tugasan, tetapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk mendapatkan ilmu itu. InsyaAllah, ada keberkatan di situ. Belajar... biasalah tu.  

Saya, kalau nak kata ambil attachment di hospital, bukan.. tapi, pengalaman saya menjaga arwah ibu ketika sakit di hospital selama hampir 2 minggu bolehlah juga dikatakan 'ala-ala' attachment. Cuma lain sikit je kondisinya. 

Bezanya, saya tidur di hospital dan saya hanya mengkaji tentang perkembangan seorang pesakit saja.
 Ketika di hospital, saya kebiasaannya meninjau laporan kesihatan pesakit, plan doktor terhadap pesakit, serta berbincang dengan doktor mengenai kondisi pesakit. Kebetulan kakak saya juga merupakan bakal doktor, maka kami bekerjasama menjaga ibu di hospital. 

Apa yang saya dapat perhatikan di sana adalah cara-cara penjagaan pesakit oleh jururawat, bagaimana doktor membuat keputusan terhadap sesuatu komplikasi yg dihadapi oleh pesakit setelah didiagnosis, tindakan para doktor dan sebagainya. 

Sesetengah jururawat dan doktor ada yang baik, ramah, cermat an teliti dalam membuat kerja, sesetengah pula ada yang macam nk telan orang, kasar dan kadang-kadang lambat dalam melakukan tindakan. Haa.. yang ni paling selalu. 

Contohnya, arwah ibu saya mengalami ulcer pada lidahnya yg menyebabkannya sukar untuk makan. So, doktor pesan pada ibu, " Mak cik minta krim pada jururawat yg bertugas ye". setelah 2 hari dari hari yg ibu minta, namun krim tak juga diberi. jawapannya hnyalah "ya, nanti saya bagi". kebetulan kenalan ibu yg bekerja sbg doktor di hospital itu dpt tahu tntg perkara ini, dia terus minta pada nurse tersebut. haa.. kelam kabut dia. baru nk bagi. 

sebenarnya, saya cerita ni bukannya nak memburuk-burukkan pihak nurse tpi inilah realiti yg berlaku. dan ini baru perkara kecil. saya x tahulah apa yg terjadi kepada org lain. ada juga contoh lain yang terjadi kepada ibu saya, tp malaslah nk cerita. x pe lah. Husnuzzon. maybe diorang sibuk sgt. Saya faham. kadang2 x cukup pekerja.

Tugas sebagai jururawat dan doktor sebenarnya adalah satu tugas yang mulia. membantu orang dalam kesusahan. Penghormatan dan penghargaan harus diberikan kepada semua doktor dn jururawat yg ikhlas merawat para pesakit. 

Arwah ibu selalu berterima kasih kepada doktor dan nurse setiap kali mereka memjalankan tugas mereka terhadap ibu. Bukan itu sahaja, arwah juga x lupa mengucapkan terima kasih kepada pekerja-pekerja yg mencuci tandas, mop lantai dan sapu sampah di bilik ibu. Arwah berkata sambil berdoa "Moga2 mereka diberkan ganjaran pahala yang banyak dan diberkati hidup dunia akhirat"..

Kisah lain baru-baru ini, bapa saudara saya pula meninggal dunia. innalillah.. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama org2 soleh. saya dan ahli keluarga arwah sempat menyaksikan detik2 pemergiannya. 

Ketika itu, sebaik sja saya selesai membaca yasin tiba2 sPO2 dan pulse menurun dgn mendadak. saya baca pada mesin tersebut sPO2 50% dn pulse dalam lingkungan 25 bpm. Ayah saya membacakn talqin pada telinganya. setelah memanggil nurse, mereka memasang sejenis alat..x pasti apa namanya, apa yg dpt saya perhatikan pada mesin tersebut terdapat bacaan ECG dan alat cardioversion. Masa tu pulse hnya tinggal 22bpm. then, 20bpm. tiba-tiba... ------------------------ 
0bpm! no beat. jantung dah berhenti. saya beritahu pada nurse dan dia segera memanggil doktor. beberapa minit berlalu, kematian disahkan. 
innalillahi wa innailaihi rajiun.

Keadaan paru-paru arwah yg kritikal mungkin menjadi punca pemergiannya. saya lihat diagnosis pada pesakit adalah Hypostatic Pneumonia dan arwah juga mengalami Parkinson stage IV. nak tau apa jenis penyakit2 tu, search lah sendiri ye.

Pelbagai ilmu dn pengalaman yg saya peroleh secara tidak langsung. Saya berharap semoga semua bakal doktor dapat menjadi doktor Islam yg cemerlang dan komited dalam kerja-kerja amal ini. InsyaAllah. Moga Allah membantu kita.

 Gambar hiasan. Gambar paru-paru sebenar yg diambil semasa praktikal Anatomy

No comments: