Pages

Wednesday, June 16, 2010

Cerita Ringkas : Belas Kasihan


 comel x kucing ni??


Bismillahirrahmanirrahim.. 
Assalamualaikum w.b.t.
Saya teringat satu kisah yang berlaku pada saya tidak lama dahulu. Kisahnya bermula pada satu petang, ketika saya bersama seorang akak rumah sedang dalam perjalanan ke kedai untuk membeli ikan untuk di masak makan malam. Sebaik sahaja kami melintasi jalan berhampiran rumah, tiba2 kami terdengar suara anak kucing mengiau kuat seperti meminta tolong (org yg suka kucing ni, mmg agk fhm bahasa kucing..hee~)
Jadi, saya pun toleh ke belakang melihat kalau2 memang ada kucing berdekatan yang memerlukan pertolongan. Uik! Terkejut saya apabila terlihat seekor anak kucing terbaring lemah disisi divider jalan.
Tiba2 kak Aimi cakap pada saya, “Eh, tengok kucing tu. Mulut dia berdarah laa..”
Saya perhatikan betul2 kucing tu. Tp disebabkan mata semakin rabun dan cermin mata pun tidak dipakai, saya mengajak kak aimi untuk melihat kucing itu dengan lebih dekat.
Sesampainya saya berdekatan dengan kucing tersebut, saya melihat mulutnya berdarah dan kakinya juga terkulai layu dan dipenuhi darah. Perasaan belas kasihan lantas memenuhi ruang hati.
“Kesiannye kucing ni. Kene langgar kereta kot. Jom kita bawa dia ke tepi jalan. Panas la dekat sini..”
Setelah meletakkannya di tepi seberang jalan (berhampiran sebuah kedai runcit), tiba2 datang seorang Ammu (panggilan utk pak cik arab) kedai tersebut dan marah2. Saya x fhm sgt ape yg dia ckp. Cuma, mengikut isyarat, saya fhm bhw ammu tu x bagi letak anak kucing tu dekat dengan kedai dia.
Dalam hati saya, “Apelah ammu ni..  x de belas kasihan langsung dekat anak kucing ni.”
Tak pe lah.. saya pun bawa kucing tu jauh sikit dari tempat tadi dan letakkannya dia atas sehelai kertas di bawah pokok.
Memandangkan matahari semakin tunduk ke bumi, kami pun bergegas ke kedai risau kalau2 maghrib masuk. Hati saya meruntun pilu ketika meninggalkan kucing tersebut kerana kicauannya semakin kuat meminta pertolongan dari kami. Namun, apakan daya.. Setakat itu sahaja yang mampu kami hulurkan bantuan.
Dalam hati, saya hanya mampu berdoa, “Ya Allah, selamatkanlah kucing tu. Moga2 amalan kami ini dpt menghapuskan dosa2 kami, dan kucing tu dapat mendoakan kejayaan kami di sini.”
Keesokan harinya, Kak Aimi memberitahu pada saya bahawa kucing yang kami selamatkan tu sudah mati dan keras di tempat yang sama kami letakkannya semalam.
Sedihnya.. xpe lah. Mungkin sudah ajalnya.. Cuma saya terfikir bahawa betapa berharganya nilai satu nyawa itu walaupun hanya seekor binatang. Cuba kita bayangkan keadaan saudara kita di Palestin, nyawa umat Islam ibarat mainan oleh org Yahudi dan Israel. Mereka membunuh sesuka hati tanpa belas kasihan. Kita sebagai hamba Allah, perasaan belas kasihan harus dipupuk dalam diri. Namun, tak cukup sekadar berasa kasihan kepada saudara2 kita di Palestin tu, kita harus membuat tindakan.. jadi, fikir2kanlah……



No comments: