Pages

Saturday, May 29, 2010

millatfacebook for muslim. Jom join.

 Bismillahirrahmanirrahim..
Salam alaik!

Baru-baru ini, kita semua dikejutkan tentang berita pertandingan melukis karikatur Nabi Muhammad S.A.W. Pelbagai reaksi yang saya nampak timbul dlm kalangan sahabat2 di sini. Pada mulanya, saya mcm x percaya dgn khabar ni. Tapi, setelah dikaji akan kesahihannya, macam2 saya rasa. (Marah + geram + sedih + menyesal) .

Kenapa saya rasa menyesal? Sebab saya akui saya tergolong dalam kalangan org yg agak lambat dan ketinggalan dalam memprotes rencana Yahudi ini. Sedihnya sbb saya x jadi org yg mula2 men'deactivate'kan account dlm facebook.

Lebih menyedihkan, ada reaksi sahabat2 yg buat endah x endah je dgn berita ni. Keratan akhbar 22/05/2010:

Rakyat pakistan marah terhadap FB (facebook) berhubung penyebaran karikatur Nabi Muhammad dengan membakar bendera Amerika Syarikat di Lahore. Dikatakan seorang pengguna FB yang menganjurkan pertandingan 'Hari melukis gambar Nabi Muhammad' yang kononnye bertujuan 'menggalakkan kebebasan bersuara' yang diilhamkan oleh kartunis AS.


Cuba kita jadi macam mereka. Ke manakah perginya sensitiviti umat Islam masa kini?
Cuba baca keratan akhbar hari ni.

Berita Harian, 29/05/2010


Millatfacebook cabar Facebook
Profesional IT Pakistan cipta web lawan kempen hina nabi, Islam

ISLAMABAD: Sekumpulan warga Pakistan mencipta laman web baru untuk menghubungkan 1.6 bilion Muslim selepas berang dengan laman Facebook kerana menyiarkan karikatur Nabi Muhammad selain mewujudkan saluran baru melawan propaganda anti-Islam.

Kumpulan itu membabitkan enam profesional teknologi maklumat (IT) di pusat budaya dan hiburan Pakistan, Lahore, yang melancarkan laman web www.millatfacebook.com, awal minggu ini.

Ia dilancarkan selepas mahkamah Pakistan mengarahkan sekatan ke atas Facebook sehingga Isnin ini atas bantahan terhadap satu laman Everyone Draw Mohammed Day (Hari Lakar Muhammad) yang menghina Islam.

 “Millatfacebook dicipta bagi memenuhi keperluan sosial penduduk Pakistan. Laman untuk Muslim termasuk orang lain yang baik daripada agama lain turut dialu-alukan,” kata laman web itu kepada yang berminat menjadi ahli.

“Kami mahu beritahu ahli Facebook bahawa mereka akan terima padah jika mengganggu kami,” kata Ketua Pegawai Operasi syarikat yang menempatkan laman itu, Usman Zaheer, 24.

“Jika ada orang menghina nabi, kami akan jadi lawan mereka dan menyebabkan mereka rugi besar,” katanya yang bermimpi menjadikannya laman sosial terbesar Muslim.

Dikenali dengan singkatan MFB, seperti juga FB bagi Facebook, pengasasnya berkata, pakar IT kini berusaha memasukkan ciri-ciri lain ke dalamnya bagi mencabar pesaing dari California itu.
Setiap ahli memiliki ‘dinding’ untuk ulasan sahabat selain mengandungi kemudahan emel, foto, video, ruang sembang dan perbincangan.

Perkataan ‘Millat’ adalah bahasa Urdu yang biasa digunakan untuk merujuk kepada negara. Laman web itu sudah mempunyai 4,300 ahli selepas tiga hari dilancarkan, kebanyakannya warga Pakistan yang boleh berbahasa Inggeris dalam lingkungan usia 20-an.

Angka itu jauh lebih kecil daripada keahlian Facebook di Pakistan buat masa ini sebanyak 2.5 juta dan ulasan awal menunjukkan MFB memerlukan lebih banyak masa untuk benar-benar menyaingi FB.



Saya ada terbaca salah satu komen artikel ni. 


"jangan boikot....biarkan je, tu masalah pakistan punya hal..jgn masuk cmpur.ambik berat je hal ehwal negara kita je."

Geramnye rase! Ni bukan hal mane2 negara. tp ni hal AGAMA kita. Tolonglah jgn berfikiran kontot mcm ni. Pengaruh sekularisme.

Saya baru je join millatfacebook tu. http://www.millatfacebook.com
Mmg byk lagi yg kurg sebab masih dalam pembikinan. Alhamdulillah sebab sekurang-kurangnya ada ikhtiar lain dan rakyat Pakistan bukan sahaja mengutuk perbuatan org Yahudi, tapi mereka menunjukkn kebolehan orang Islam juga. Sebagai umat Islam, sama-samalah kita terus menyokong produk buatan orang Islam, bukan menjatuhkan lagi.


Marilah kita sama2 deactivate facebook sbg tanda marah dan protes terhadap mereka yg mempersendakan nabi kita. Sebenarnya, tanda kita sayang pada Nabi Muhammad dan Islam bukan sahaja setakat deactivatekan Fb tu, tp kita lakukanlah sbgmana ajaran Rasulullah S.A.W dgn mengikuti sgla perintah Allah dan meninggalkan larangannya. Ayuh kita berjuang demi Islam! Allahuakbar!!

No comments: