Pages

Friday, January 15, 2010

Ciri-ciri MUSLIMAH Sejati

Kali ni ana nak berkongsi sedikit mengenai ciri-ciri muslimah sejati yg ana dpt daripada forum yg dianjurkan oleh PERUBATAN di Rumah BKAN Kedah x berapa lama dulu. Ana rasa tersentuh dan tersedar setelah mendengar penjelasan ahli panel berkenaan tajuk ni.

Antara ciri2 MUSLIMAH SEJATI:

1. Keredhaan Allah diutamakan.

2. Tidak mengutamakan KECANTIKAN LAHIRIAH. (yakni, bersyukur dgn kurniaan yg Allah berikan serta tidak berbangga-bangga dgn kecantikan yg Allah beri).

3. Apabila melakukan sesuatu pekerjaan, adalah semata-mata kerana Allah SWT dan diiringi niat yg suci utk membantu serta berkhidmat utk org lain yg memerlukan.

4. Memilih suami yg bukan berdasarkan harta, pangkat serta handsome tetapi menilai seorg lelaki utk menjadi pilihan sbg suami berdasarkan AGAMA dan AKHLAK. kerana suamilah yg akan memandunya ke arah kebahagiaan rumahtangga serta keredhaan Allah.

5. Hiburannya adalah MEMBACA AL-QURAN dan BERZIKIR.

6. Tidak mementingkan diri sendiri. (Ithar terhadap org lain)

7. Mempunyai pegangan hidup yg jelas.

8. Menjalankan tugas serta tanggungjwab terhadap diri sendiri, agama, rumahtangga serta masyarakat.


Apabila ana muhasabah diri kembali, terasa kerdil dan jahil sungguh diri ni. Sama-samalh kita m'koreksi diri agr dpt menjadi seorg yg dapat menjadi permata utk Islam serta tidak mensia-sia kehidupan kita di dunia ini.

"Cantiknya wanita itu sbg GADIS, bukan kerana merah kilauan lipstik, pd bibir mekar senyuman kosmetik. Tetapi pada KEPERIBADIAN terpelihara, KELEMBUTAN dn KESOPANAN menghiasi jiwa.

Cantiknya wanita itu sbg seorg REMAJA tidak pada kulitnya halus terdedah, utk menggoda pandangan nafsu mata, tetapi pada kehidupan tejaga dri mangsa tohmahan dunia.

Cantiknya wanita itu sbg HAWA, tidak kerana bijak meruntun iman kaum Adam, sehinggak turunkan insan ke dunia, Tetapi sebagai pembakar semangat Perwira, menjadi tunjang perjuangan syuhada.

Cantiknya wanita itu sbg ANAK tidak menjerat diri pada lembah kederhakaan, mengalir mutiara di kelopak mata, tetapi menjadi penyelamat kepada ibu bapa pada hari kebangkitan bermula..."

No comments: